۞ النبی صلی الله علیه و آله:
يَا عَلِيٌّ حُبُّكَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ كُفْرٌ. (معانی الاخبار، ج1، ص206)

موقعیت شما : صفحه اصلی » قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ
  • 30 نوامبر 2019 - 13:18
  • 2803 بازدید
قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ – شب اول
قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ – شب اول
سخنرانی مرحوم خبازیان زاده در شب اول

قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ – شب اول

شیطان به سراغ چه کسانی می‌رود؟ چه کسانی در چنگ شیطان گرفتارند؟

سخنرانی مرحوم خبازیان

دانلود فایل صوتی سخنرانی مرحوم خبازیان زاده

امام صادق (علیه السلام)

قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ أَشْيَاءَ لَيْسَ لِي فِيهِنَّ حِيلَةٌ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ فِي قَبْضَتِي مَنِ اِعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ اِتَّكَلَ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ وَ مَنْ كَثُرَ تَسْبِيحُهُ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ مَنْ رَضِيَ لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ بِمَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ لَمْ يَجْزَعْ عَلَى اَلْمُصِيبَةِ حِينَ تُصِيبُهُ وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ لَمْ يَهْتَمَّ لِرِزْقِهِ.

خصال، ج۱، ص۲۸۵

امام صادق(ع)فرمود شيطان گويد كه مرا به پنج كس راه چاره اي نيست ولي ديگران در چنگ منند

كسي كه با صدق نيت پناهنده بخدا شود و در همه كارهايش بخدا توكل كند

و كسي كه در شبانه روزش فراوان تسبيح خدا را گويد

و كسي كه براي برادر مومنش آنچه را پسندد كه براي خود مي پسندد

و كسي كه بهنگام مصيبت بي تابي نكند

و كسي كه خشنود باشد بآنچه خداوند براي او قسمت فرموده و ديگر غم روزي خويش نخورد .

وقتی انسان دشمنی داشته باشد که کاملاً مراقب اوست و قسم یاد کرده که از هر دری وارد شود تا بالأخره بر این شخص غلبه کند، عقل حکم می‌کند که لحظه‌ای نباید از این دشمن غافل بود. ما دشمنی داریم که قسم خورده که ما را از پا در می‌آورد و او شیطان است.

امام صادق علیه‌السلام فرموده است که شیطان دام هایش را پهن کرده و منتظر است که مردم را به دام بیاندازد و او به هیچکس کاری ندارد به جز دوستان ما.

شیطان برای کسی که خدا و اهل‌بیت علیهم‌‌‌‌السلام را قبول ندارد، خودش را به زحمت نمی‌اندازد؛ چون او به خودی خود به جهنم می رود. تنها کاری که شیطان انجام می‌دهد این است که نمی‌گذارد کسی هدایت شود و بر سر راه هدایت، سنگ می‌اندازد ولی همه‌ی همت او این که دوستاداران اهل‌بیت علیهم‌السلام که در صراط مستقیم هستند، از جاده منحرف کند و ما باید برای رهایی از حربه‌های شیطان، به اهل‌بیت علیهم‌السلام‌که صراط مستقیم هستند، پناه ببریم.

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: شيطان می‌گويد: با اينكه همه‌ی مردم در چنگ من هستند، امّا پنج گروه هستند که من نسبت به آن ها عاجر هستم.

 گروه اول:  

مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ اتَّكَلَ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ

کسانی که از روى صِدقِ نیّت به‌خدا پناه می‌برند و در همه‌ی امور بر خدا توکّل می‌کنند.

‌انسان ‌برای انجام واجبات نیرویی می‌خواهد که او را وادار به اطاعت و بندگی خدا کند و نیرویی هم می‌خواهد تا انسان را از حرام و گناه‌ بازدارد و ما باید این دو نیرو را از خدا طلب کنیم و به او پناه ببریم و هر کسی هم که به خدا اعتصام کند، قطعا به صراط مستقیم هدایت میشود و صراط‌ مستقیم، امیرالمومنین علیه‌السلام است و ما باید برای رهایی از حربه‌های شیطان، سوار کشتی نجات اهل‌بیت علیهم‌السلام شویم.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*