۞ النبی صلی الله علیه و آله:
يَا عَلِيٌّ حُبُّكَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ كُفْرٌ. (معانی الاخبار، ج1، ص206)

موقعیت شما : صفحه اصلی » قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ
  • 25 جولای 2019 - 15:05
  • 3120 بازدید
قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ – شب دوم
قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ – شب دوم

قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ – شب دوم

امام صادق(ع)فرمود شيطان گويد كه مرا به پنج كس راه چاره اي نيست ولي ديگران در چنگ منند

دانلود فایل صوتی سخنرانی مرحوم شیخ مصطفی خبازیان زاده

امام صادق (علیه السلام)

قَالَ إِبْلِيسُ خَمْسَةُ أَشْيَاءَ لَيْسَ لِي فِيهِنَّ حِيلَةٌ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ فِي قَبْضَتِي مَنِ اِعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ اِتَّكَلَ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ وَ مَنْ كَثُرَ تَسْبِيحُهُ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ مَنْ رَضِيَ لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ بِمَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ لَمْ يَجْزَعْ عَلَى اَلْمُصِيبَةِ حِينَ تُصِيبُهُ وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ لَمْ يَهْتَمَّ لِرِزْقِهِ.

امام صادق(ع)فرمود شيطان گويد كه مرا به پنج كس راه چاره اي نيست ولي ديگران در چنگ منند

كسي كه با صدق نيت پناهنده بخدا شود و در همه كارهايش بخدا توكل كند

و كسي كه در شبانه روزش فراوان تسبيح خدا را گويد

و كسي كه براي برادر مومنش آنچه را پسندد كه براي خود مي پسندد

و كسي كه بهنگام مصيبت بي تابي نكند

و كسي كه خشنود باشد بآنچه خداوند براي او قسمت فرموده و ديگر غم روزي خويش نخورد

رأس همه‌ی کمالات، معرفت خداست و اگر کسی در معرفت خدا دچار لغزش و لرزش باشد، به هیچ کمالی دست پیدا نخواهد کرد. چون منبع و معدن کمال، خداست و خدای متعال به کسی کمال عنایت می‌کند که به او معرفت داشته باشد و او را بشناسد. یکی از اموری که می‌تواند در کسب معرفت موثّر باشد، تسبیح است. یعنی ما باید خدا را با گفتن اذکاری مثل تسبیحات‌اربعه، صلوات، تشهّد و… از آنچه که لایق شأن ایشان نیست، منزه بدانیم. گناه نتیجه‌ی دوری از خدا است و انسان با این اذکار با توجه و اخلاص، به خدا متصل می‌شود.

نکته‌ی مهم این است که اگر کسی این اذکار را بگوید اما اعتقادی به ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام نداشته باشد، تأثیری ندارد. ما هرچه داریم از پیامبر صلی‌الله‌علیه و آله و اهل بیت علیهم‌السلام داریم و اگر این بزرگواران نبودند، کسی نمیتوانست خدا را بشناسد و کسب معرفت کرده و موفق به بندگی خدا نمی‌شد. آن‌ها خدا را به ما معرفی کردند و بندگی کردن را به ما یاد دادند. قبولی اعمالمان در اعتقاد به ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

نکته‌ی دیگر این که ما باید همه‌ی امور را برای خدا انجام دهیم و اگر کاری را برای خدا انجام دادیم، کار را کوچک نبینیم. خداوند حتی یک سبحان‌الله یا الله‌اکبر را هم از ما قبول می‌کند و ما تاثیرش را چه در دنیا و چه در آخرت می‌بینیم.

امام صادق علیه السلام فرمودند: گروه دومی که شیطان از دست آن‌ها عاجز است،

مَنْ كَثُرَ تَسْبِيحُهُ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِه

کسی که در شب و روز زیاد خدا را تسبیح کند.

انسان باید با تمام وجودش تسبیح خدا را بگوید و با زبانش، چشمش، گوشش، و عملش نشان دهد که خدا را منزه از هرگونه نقصی می‌داند. کسی که اینطور تسبیح بگوید، خداوند او را از شرّ شیطان حفظ می‌کند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*