امیر المومنین علیه السلام می فرماید:
إِنَّ دینَ اللهِ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ بَل بِایهِ الحقِّ فَاعْرفِ الحقَّ تَعرِف أهلَهُ؛
همانا دین خدا با اشخاص شناخته نمی شود، بلکه با معیار و نشانه حق شناخته می گردد؛ پس حق را بشناس تا اهلش را بشناسی» («الأمالی»، مفید، ص ۵).
شیعه فریب شخصیت ها را نمی خورد و با زیاد شدن جمعیت گروهی به آنها دل نمی بندد معیار شیعه نشانههای حق است که از طرف خدا فرستاده شده است…
مَن دَخَلَ فی هذا الدِّینِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ کما أدخَلُوهُ فیهِ ، و مَن دَخَلَ فیهِ بِالکِتابِ و السُّنَّهِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن یَزولَ .
______________________________
بحار الأنوار، ج ۶۷ ص ۱۰۵ حدیث دوم
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
أَنَّ الصِّرَاطَ صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَهِ فَأَمَّا الَّذِی فِی الدُّنْیَا فَهُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَمَنِ اهْتَدَى إِلَى وَلَایَتِهِ فِی الدُّنْیَا جَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فِی الْآخِرَهِ وَ مَنْ لَمْ یَهْتَدِ إِلَى وَلَایَتِهِ فِی الدُّنْیَا فَلَمْ یَجُزْ عَلَى الصِّرَاطِ فِی الْآخِرَه
صراط دو جنبه دارد؛ صراط در دنیا و صراط در آخرت پس صراط در دنیا همان امیرالمومنین علیه السلام است پس هرکسی در دنیا به ولایتش هدایت شد مجاز است که در آخرت بر روی صراط قرار گیرید و اگر کسی به ولایتش در دنیا هدایت نشد مجاز نمی شود بر صراط در آخرت قرار گیرد.
______________________________
تأویل الآیات الظاهره فی فضائل العتره الطاهره، ص ۳۰
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.